Jag spänner på mig min Iphone runt vänster biceps, klickar igång appen RunKeeper pro, trycker start. Den feminina men ändå lätt robotlika rösten informerar mig activity started! Jag susar iväg som om min kropp inte hade någon egen vilja, robot ordern går rakt in i inre cortex. Jag springer, grusvägen susar iväg under mina fötter, jag rör mig i en otrolig hastighet, träd flyger förbi på sidorna, andhämtningen ökar något och stannar i en behaglig rytm. Tankarna flyger iväg jag är avslappnad, harmonisk och flyter fram i en graciös joggingstil.
Jag är tillbaka i verkligheten, jag flåsar värre än en dräktig kamel på väg att föla, hjärtat studsar upp och ner i bröstkorgen, bultandet påminner mig om bröstkorgs-sprängar-scenen i filmen Alien.
Min löpstil är mer zombielik än graciös och jag är helt slut, måste pausa och gå lite, men inte ännu måste fixa minst 30 minuters aktivitet för att det skall ge något, jag sneglar ner på biceps, exakt 4 minuter har gått, bara 26 kvar.
Jag biter ihop och fortsätter. Jag fortsätter i ytterligare 2 minuter, sen går jag, jag väljer att kalla det intervallträning.

Intervallträning konsten att plåga sig i omgångar.
Det går ut på följande, ta i så mycket du kan i en kort stund och vila sedan en kort stund, gör om proceduren, rinse and repeat. Riktiga atleter kör detta för att maximera sin form. Men det kan också med framgång användas för en otränad att komma igång med sin jogging, om man som jag har absolut noll i kondition så skulle mitt totala löppass vara i max 10 minuter, men jag har ett mål att träna en halvtimme. Gång är också träning, det gäller bara att inte stå helt still, samt att pusha sig själv att börja springa igen om och om igen.

Det gäller dock att vara ödmjuk inför sin noobness, det är lätt att ta i för hårt i början, att gå ut för hårt och dra på sig en benhinneinflammation eller ett skadat knä är att jämföra med att köra ner i ett snöigt dike, det är FETT svårt att komma upp igen.
Planen är att pressa sig själv men lagom i början, klarar man inte mer än ett 24 minuter löppass medelst en massa gång så gör man inte, då har man ett mål att slå nästa gång.
Jag bryr mig inte om överkroppen, hjärta och lungor, det känns som att de ska lägga av men de gör de inte, men jag håller alltid en uppmärksamhet på knän och benhinnor, efter exakt 24 minuter började en svag molande känsla komma i vänster smalben. Eftersom det inte finns några muskler i smalbenet är något fel, jag stänger av RunKeeper och går hem sista 750 meterna i lugn ostressad takt.

Vill man gå ner i vikt, ska man röra sig mer eller äta mindre, DET ÄR GENIALISKT ENKELT! Optimalt så gör man båda, jag tänker börja lugnt och ta hand om mitt godisätande innan jag går in på någon hårdare diet.
Jag tänkte följa en mästares ord på den här fronten, det finns ett bevingat citat från Star Wars, Luke Skywalker skall lära sig att flytta stenar med tankens kraft, han säger till Master Yoda att han ska försöka, varpå Yoda svarar:
Do or do not. There is no try.
En fantastisk devis som jag nu ålägger mig att följa till punkt och pricka.
Godis, Chips, Jordnötter och Läsk, Do Not!