Idag tänkte jag chocka er, mina läsare med att faktiskt skriva lite
om hälsa i min hälsoblogg.
När jag tänker tillbaka på min blogghistoria kan
jag väl erkänna att jag svävat ut obetydligt från ämnet emellanåt, det har varit
en del snack om mål, sci-fi och ursäkter till varför jag fuskat med diet och
träning.

För att inte totalchocka er tänker jag ändå klämma in ett litet
skyll-på-skoskav avsnitt här.
Denna vecka var det nämligen tänkt att
rivstarta med att fullt ut köra på med diet och träning men, tyvärr kröp
ryggskottet jag ådragit mig på landet likt en spasmisk elektrisk ål ner och
satte sig på min häck.
Därav blev
träningen nedlagd och jag fokuserade istället på dieten, jag hade dock nytt
uppdrag med nya roliga kollegor på ny ort vilket gav en del lunch
svårigheter.

Här kommer en lunch lista med tips om hur man kan hantera
vissa situationer om man trots svåra restauranger vill dra ner på
kolhydrater.

Måndag
Lunchutmaningen bestod av att de nya trevliga
kollegorna drog med mig till Grand Garbo (ja precis Sundbybergs metropol), här
kördes någon form av blandad mat, denna var ganska enkel då de på menyn faktiskt
hade ett GI märkt alternativ, någon form av kyckling med någon form av gult
risblandning (konstigt nog).

Tisdag
Två Techta konsulter lurade iväg
mig till ett litet sunkigt Thaihak (mer stor kiosk än restaurang), här blev
lösningen en thaigryta som givetvis på svenskt thai vis serverades med en stor
sån där rund bulle med rent ris, ris är nära nog döden för en GI dietist men
men, en tredje del av riset åt jag resten lämnades demonstrativt kvar på
tallriken.

Onsdag
Efter att jag slarvat med frukosten som skall bestå
av två ägg, var jag så grymt hungrig att jag inte orkade vänta in några kollegor
att luncha med, jag irrade omkring i sundbyberg för att hitta ett ställe där man
sitter bra även om man är själv (det är alltid lite jobbigt att sitta på fina
restauranger själv), det lyckades inte och jag hamnade på McDonalds.
Det var
ett riktigt lyckokast och gav mig faktiskt den bästa GI dieten hittills på hela
veckan, Ceasar Sallad. McDonalds Ceasar sallad har gott om kyckling (akta dig
för det friterade alternativet dock, det ska vara grillat) och mättar på det
hela taget bra, det kommer två små plastpåsar till, den ena innehåller krutonger
den andra ett bröd DESSSA ÖPPNAS EJ.

Torsdag
Gick och åt med en konsult kollega denna förslog sushi,
jag har vid det här laget börjat ge upp att försöka hitta några lämpliga GI
ställen med bra mat och hänger lelös med för att göra det bästa av rå fisk
rullad runt ris. Det blev Yakiniku med ris men jag hade toktur och stället
serverade en REJÄL hög med kött så jag åt bara en tiondel av riset som
serverades.

Fredag
Samma gäng som jag lunchade med i måndags drog med mig
till ett ställe känd för sin fredags-äppelpaj-efterrätt, det var en klassisk
lunch restaurang med massa varma färdiga karrotter bakom en glasdisk där det
slevades upp varmt krubb, det fanns nästan bara potatis och ris rätter men jag
lyckades lokalisera ytterligare en Ceasar sallad som var riktigt god (det är
baconen som gör det).

Så GI light start, det känns i alla fall i kroppen
att man börjat tänka på kolhydraterna igen man blir faktiskt lite tröttare
första veckorna men jag har hittat ett sätt att kompensera med koffein
J man vänjer dock efter en till två
veckor.

Min häck börjar återgå till sitt gamla oömma jag, så i nästa vecka
har jag som plan att även röra på mig, vi får se hur det
går.

Yo
Dog Peace Out!