Tick tack, tick tack är det ljudet av en klocka eller kanske en bomb? Nej det är ljudet av mina hekton som börjat ticka ner igen, några få modiga hekton har vågen återigen börjat stå till tjänst med varje dag.

Vissa organisationer har en fantastisk förmåga att vara positiva, allt går jämt jättebra eller rättare sagt det är alltid något som går jättebra som är värt att lyfta fram på möten och dylikt. Jag älskar den approachen. Därför tänkte jag själv anamma denna metod i denna hälsoblogg, fokusera på det som går bra i min hälsoresa och ignorera det som inte går så bra.

Det som går bra just nu är att jag nu har kommit igång ordentligt med kosten, det är GI manövrering i mörkavatten som gäller och regeln är lätt:
Så lite kolhydrater som möjligt.
Några är av uppfattningen att min diet inte kan kallas GI utan egentligen skall heta LCHF, Low Carb High Fat. Men jag är inte riktigt benägen att hålla med, det är High Fat jag inte håller med om, jag äter normalt med fett, jag tror inte det är hälsosamt att äta 75% fett i det dagliga intaget, man kan mycket väl gå ned i vikt, men hur går det med exempelvis blodkärlen?

Här är en liten förklaring till vad LCHF är och jag följer definitivt inte den dieten.
http://www.alltomlchf.se/grunder/hur-mycket-ska-man-ata/
I en initial GI diet kan man ligga så lågt som möjligt med kolhydrater för att på detta sett gå ner i vikt, sedan kan man gå på en mer normal GI diet för att behålla vikten.
För övrigt tycker jag det är alldeles för jobbigt att hålla reda på snabba och långsamma kolhydrater.

Kärt barn har många namn Stenåldersdiet, Atkins, GI, LCHF går egentligen ut på samma sak undvik kolhydrater (Dr. Robert Coleman Atkins dog visserligen i förtid 117 kg tung, med hjärtsvikt och högtblodtryck).
Funkar det bättre än att undvika fett? Troligtvis inte, det funkar troligtvis lika bra att undvika fett, förutom att det är svårare att hålla en sådan diet eftersom maten blir så jäkla tråkig (ingen mer biff med bearnaisesås).

Det är andra veckan nu sedan uppehållet och min GI diet (LC diet) har blivit striktare än förra veckan och mycket riktigt vikten börjar rasa igen, ny bottennotering på vågen 97,5 (det börjar närma sig en 10 kg viktminskning nu).

Pågrund av min nyfunna positiva fokus, blir det här en väldigt kort blogg så här slutar den.

Näe inte riktigt jag har faktiskt gjort något mer än TÄNKT på träning den här veckan, jag har bokat in ett Yoga pass på Eriksdalsbadet till nästa vecka, den kallas där Dynamisk Yoga, det är någon typ av Power Yoga, det blir en lagom mjukstart.