I måndags träffade jag min stränga lärare Åsa Åhman (Personlig Tränare). Jag har ju kört vad jag har trott vara en strängt kolhydratbefriad diet nystart i två veckor nu.
Där har dock funnits ett litet frågetecken kring frukt, så jag frågade Åsa lite försynt vad som gäller med frukt. Fröken Åsa svarar med ett hårt linjalrapp rakt över ansiktet:
– Frukt är BARA kolhydrater.

Jag har väl alltid vetat att frukt innehåller socker, men har liksom haft något felaktigt gnagande i bakhuvudet om att det är goda sockerarter och inte gör så mycket skada.
Jag har utan problem klämt i mig 4-5 frukter per dag nu efter jul, lite som mellanmål och lite som kvällssnacks när suget kommit på, men den gamla tandhygienskampanjen ”Frukt är godis” stämmer alltså fast på ett dåligt sätt.

Det är upp-och-ned-vända-världen där frukt är din fiende och grädde din vän.

Efter det gick vi ner till Qbranch gym där Åsa körde ett ömt träningspass med mig, tänk dig att du varsamt blir inlindad i siden och sedan slängs in i en tvättmaskin full med guldtackor och sätter på extra centrifugering, ungefär så kände jag mig efteråt.
Skönt mör i hela kroppen.

Efter att ha dissat LCHF (Low Carb High Fat) som diet i två bloggar, funderar jag nu på att dementera allt, göra helt-om, vända kappan efter vinden, göra en kovändning lura alla stackars bloggläsare och sälla mig till den övriga massan zombier och börja köra LCHF jag med.

Varför det? Av två skäl egentligen, dels har kiloregnet avtagit på senaste tiden och jag börjar bli desperat.

Dels kan jag ha missuppfattat en del gällande det dagliga intaget av fett. Det jag läste, att av det dagliga intaget skulle 75% vara fett, 20% vara proteiner och 5% vara från kolhydrater.

Jag såg då framför mig en proteinrik biff och sedan ungefär 4 gånger så mycket ost på den. Nu verkar det inte vara riktigt så illa, procentandelarna stämmer men de är räknat på det dagliga intaget av energi (kalorier). Eftersom ett gram protein innehåller 4000 kalorier medan ett gram fett innehåller 9000 kalorier, behöver man inte äta riktigt så mycket fett som jag trodde.

Men, jo det blir en hel del fett ändå, om vi antar att en biff består av enbart protein och en ost består av enbart fett. Så behöver du ändå komma upp i 1,75 gånger biffens storlek med ost ungefär (förutsatt att ost och biff väger ungefär lika mycket). Fast även det låter ju rätt osmakligt när jag tänker på det.

Vad säger då min gamla stenåldersmänniska som jag vurmade för så i min tidigare blogg, ja om jag verkligen överanstränger min fantasi (så att den nästan får muskelsträckningar) så kanske han någon gång ibland ändå fällde en fet mammut och bälgade i sig fett i några veckor, men jag skulle nog fortfarande inte göra någon livsstil av det.

Men man lär väl inte dö i åderförkalkning på en vecka, eller? Eller?!?
Kanske ska jag börja med att byta ut frukten mot såna där små runda baby-bell ostar…

Näe, jag skojar faktiskt inte…