Denna
blogg tänkte jag ägna helt åt träning och hälsa, den kommer inte kluttras ner
med en massa humoristiska liknelser eller fantasifulla beskrivningar, utan
kommer fokusera på träningstips.

Jag
har kommit fram till en del fina kombinationer om det är så att man är
intresserad av att köra guppträningar, exempelvis är löpning på löpband en fin
kombination med coregruppträning, så den kombon kör jag nu en hel del.
15 minuter löpning som uppvärmning sedan ett 30 minuters corepass som stärker
rygg och mage sedan löpning efter i ca 30 minuter eller så länge jag orkar (20
minuter är mer vanligt).

En
annan kombo jag kör är spinning och styrketräning, då börjar jag med 30 minuter
styrka i gymmet, kör tunga vikter och fokuserar på överkropp (inge ben det får
man ändå på spinningen). Sikta på maskiner och övningar som tar på många
muskler samtidigt, chin-ups är bra om de har en stång med lyfthjälp. Fokus på
bröst, rygg och försök få med armar i dessa övningar, då hinner man skapa en
helt ok träningsverk på bara 30 minuter, lite mage kan man försöka klämma in
också.

Viktmässigt
kunde jag stoltsera med ett nytt bottenrekord i fredags på 94.6 kg vi talar då
om en 12.4 kg viktminskning sedan jag startade i höstas. Men inget gott som
inte har ett hemskt slut, efter en helg i sus och dus, med fina glas whiskey,
groggar, godis, ostkrokar, chips, vin osv. (listan kan göras lång), tvingade
jag ut mig själv på ett löppass i söndags i vårsolen.

Men det hjälpte tyvärr inte, på måndagmorgon skrek vågen som en stucken gris
när jag ställde mig på den, pansarglaset i den sprack i tusenbitar. Kort och
gott den 12.4 kg viktminskningen försvann upp i rök och jag är tillbaka och
kämpar runt 96 pannor igen. Så kan det gå när det helt saknas självdisciplin.

Men nu är
det ju faktiskt fredagsvikten som räknas så 94,6 gäller i alla fall till nästa
fredag.